user 
x
Tilitoimisto lisätty
tarjouspyyntölistallesi!
Tarjouspyynnöt pääset
lähettämään täältä sivusta.
Asia Kunnossa!
0
Tarjouspyyntölista

Perintä osaksi asiakaspalvelua!

Perintä nähdään usein lähinnä inhottavana asiana, jota vältetään viimeiseen asti. Perintäritari Oy:n  Juha Järvinen kävi keskustelemassa kanssamme asiasta tarkemmin.

Milloin pitää periä?

Perinnän aloittaminen tapahtuu tyypillisesti, kun asiakas on jättänyt laskunsa maksamatta ja maksuhuomautus on toimitettu asiakkaalle. Juha muistuttaa, että yksi muistutus riittää, jonka jälkeen on lain mukaan mahdollista siirtää saatava perittäväksi.  Maksuhuomautus on syytä tehdä kirjallisesti, jotta sen lähettäminen voidaan näyttää toteen jälkikäteen.

Perintätoimisto vastaanottaa yleensä toimeksiannon, jonka jälkeen aletaan selvittää asiakkaan kanssa mahdollista maksusuunnitelmaa tai maksamisen aikataulua – rahaksi kun on hankala muuttua. Puhdasta maksuhaluttomuutta ei tietenkään pidä suodattaa, mutta monessa tapauksessa maksun viipymisen taustalla on muita syitä, jotka on syytä selvittää asiakkaan kanssa.

Perintä osana asiakaspalvelua?

Perinnän syvempiä mahdollisuuksia tarkastellessa voidaankin todeta, että perinnän yhteydessä voidaan avata täysin uusia mahdollisuuksia saada palautetta asiakkailta. Juhan mukaan tyypillinen perintäpuhelu ei itseasiassa keskity todellakaan saatavan ympärille vaan kartoittaa myös asiakkaan tyytyväisyyttä palveluun ja syitä maksun viipymisen takana. Perintätoimistonkin intressinä on palvella asiakkaitasi hyvin!

Miten suuri tai pieni lasku kannattaa laitaa perintään?

Perusnyrkkisääntönä voidaan pitää, että alle 100 € laskua ei kannata lähteä ainakaan oikeuteen asti perimään. Kuitenkin automatisoitu perintä aiheuttaa välillä tilanteita, joissa sähköyhtiö perii 0,01€ pääomaa asiakkailta. Näissä tilanne on usein se, että näppäilyvirheen seurauksena summaa ei olla maksettu kokonaisuudessaan ja muistutuksen ja perinnän toteuttaminen sentin saatavalle ei ole missään nimessä fiksua. Äärimmilleen automatisoitu prosessi ohjelmistossa vie nämäkin aina perittäväksi saakka, vaikka sen 0,01€ voisi lisätä seuraavaan laskuun ja hoitaa kuntoon tyylikkäästi ilman sen suurempaa huomiota.

Kuinka voin vähentää luottotappion riskiä ja perinnän tarvetta?

Perusasioilla pääsee jo pitkälle. Yritysten välisessä kaupassa tärkeintä on, että laskun tiedot ovat kunnossa: Saatavan perusteet ovat selkeästi eriteltynä, maksuehto on nähtävillä, tilinumero löytyy laskulta ja viivästyskorkoprosentti on mainittu. Maksun myöhästyessä on syytä olla aktiivisesti muistuttamassa ajoissa asiakkaita, jotta laskut eivät jää turhaan roikkumaan.

Kuluttajapuolella monessa tapauksessa on parasta tehdä käteiskauppaa. Kuluttajien suoja perintää vastaan on huomattavasti vahvempi kuin yrityspuolella ja saatavan nopea kotiuttaminen on huomattavasti haastavampaa. Järvinen muistuttaa, että pahimmassa tapauksesssa maksujen venyminen ja luottotappiot voivat kaataa koko yrityksen, vaikka yrityksen toiminta olisi muuten todella hyvää.

 

 

Edelliset Finapodit

 

#Finapodi 5 – Kivijalka ja verkkokauppa

#Finapodi 5 – Kivijalka ja verkkokauppa

Kassajärjestelmän integrointi verkkokauppaan Kassajärjestelmän integrointi verkkokauppaan tuottaa suuria haasteita monelle PK-yrittäjälle: Kuinka varasto saadaan juttelemaan verkkokaupan kanssa ja kuinka verkkokaupan tilaukset saadaan myyntiraporteille mukaan ja...

#Finapodi 4 – GDPR – Yrittäjän ystävä

#Finapodi 4 – GDPR – Yrittäjän ystävä

GDPR - Yrittäjän ystävä(kö) GDPR eli Euroopan laajuinen yleinen tietosuoja-asetus tuli voimaan 25.5.2018. Asetuksen mukana tuli kosolti erilaisia uusia säännöksiä, jotka osaltaan yhtenäistävät erityisesti henkilötietojen käsittelyä EU:ssa. Keskustelimme Data Group...

Finapodi – Jakso 1 – Tulorekisteri

Finapodi – Jakso 1 – Tulorekisteri

Tulorekisteri tulee! Finapodin ensimmäisessä jaksossa keskustellaan tulorekisteristä ja sen tuomista muutoksista yrittäjän arkeen. https://soundcloud.com/finapodi/finapodi-palkkahallinnon/s-eN8iu Ensimmäisessä jaksossa vieraana palkkaus.fi:ltä Janne Isosävi.     Miten...