user 
x
Tilitoimisto lisätty
tarjouspyyntölistallesi!
Tarjouspyynnöt pääset
lähettämään täältä sivusta.
Asia Kunnossa!
0
Tarjouspyyntölista

Ohjelmistorobotiikka – miten se eroaa tekoälystä?

Julkista keskustelua kuunnellessa ei voi välttyä tekoälyn välkähdyksiltä sekä erilaisen automaation hyödyntämisestä käytäviltä keskusteluilta. Ohjelmistorobotiikka, Robotit ja automaatio sekä ennen kaikkea tekoäly nähdään kuitenkin lähinnä suurten yritysten juttuna. Kävimme keskustelemassa Midpointed Oy:n  Kaisa Venermon sekä Henrik Huhtaluoman kanssa aiheesta.

Mitä on ohjelmistorobotiikka

Ohjelmistorobotiikka on lähtökohtaisesti tietynlainen vakioitu funktio, jonka robotti suorittaa. Käytännössä ohjelmistorobotin työskentely halutaan luoda vastaavaksi, mitä ihminen tekisi, mutta vain tehokkaammaksi, luotettavammaksi sekä ennen kaikkea pitkässä juoksussa edullisemmaksi.

Ohjelmistorobotti tekee käytännössä usein rutiininomaista työtä. Tällaiset työt sisältävät monesti merkittävän määrän klikkauksia tai muuta datan siirtoa. Parhaimmillaan robotti onkin sillon, kun manuaalista työtä olisi muussa tapauksesa paljon.

Yleinen harhaluulo on, että ohjelmistorobotti oppii itse. Tämä ei pidä paikkaansa. Ohjelmistorobotti on ohjelmoitava tekijä, joka tekee työtä juuri niissä raameissa, joita sille annetaan. Jos siis robotin toiminnassa on vikaa, syy löytyy näppäimistön toiselta puolelta. Tuotaessa keinoäly robotin kaveriksi, päästään oppivaan robottiin, mutta tässä artikkelissa keskitymme ohjelmoitaviin ratkaisuihin.

5 faktaa ja fiktiota ohjelmistoroboteista

Onko ohjelmistorobotiikka tarkoitettu vain suurille yhtiöille?

”On oltava vähintään Applen kokoinen yhtiö, jotta voi hyödyntää ohjelmistorobottia” kuulee usein sanottavan. Toki suuret yhtiöt ovat olleet ensimmäisten joukossa ottamassa käyttöön robotisoituja ratkaisuja, mutta väite on väärin. Nykyisin ohjelmistorobottia voivat hyödyntää niin suuret kuin pienetkin yhtiöt. Toki hankinnan kannattavuus on varmistettava, kuten muissakin hankinnoissa, mutta monesti tämä on helposti perusteltavissa.

Ohjelmistorobotti ei tee virheitä

Ohjelmistorobotti ei tee virheitä, jos se on ohjelmoitu oikein. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että robotti saa koodausvaiheessa tietyt raamit ja säännöt, jonka puittessa sen odotetaan toimivan. Robotti ei poikkea asetetuista säännöistä, joten perinteiselle näppivirheelle ei jää tilaa. Suuremman haasteen muodostaa muiden järjestelmien muutokset: Jos muissa järjestelmissä tai työtavoissa sattuu suurempia muutoksia, voi olla, että ohjelmistorobottia joudutaan kouluttamaan uudelleen.

Lähes kaikki työ voidaan ja kannattaa automatisoida

Tämä uskomus ei pidä paikkaansa. Robotti on hyvä apuväline, kun työ on hyvin rutiininomaista, mekaanista ja puuduttavaa. Tällaiset työt syövät kenen tahansa motivaatiota pidemmän päälle. Jos kuitenkin puhutaan aidosta ihmistenvälisestä kohtaamisesta, esimerkiksi asiakaspalvelu- tai myyntitilanteessa, ohjelmistorobotti ei kykene vielä antamaan paljoa muuta, kuin kylmää faktaa esimerkiksi tuotteen hinnasta ja ominaisuudesta. Etenkin aikoina, jolloin ihmisten välinen yhteydenpito siirtyy kokoajan enemmän verkkoon ja pirstaloituu useisiin kanaviin, ihmisen kohtaaminen tietyissä tilanteissa on erittäin positiivinen asia.

Ohjelmistorobotti voi matkia ihmisen tekemää työtä

Pitää paikkansa! Ohjelmistorobottiprojekti lähtee usein liikkeelle nykyisten toimintatapojen auditoinnilla. Auditoinnilla pyritään löytämään rutiininomaiset sekä puuduttavat työvaiheet, jotka voitaisiin suorittaa huomattavasti tehokkaammin ohjelmistorobotin avulla. Käytännössä ohjelmistorobotti ohjelmoidaan tekemään aivan vastaavaa työtä, mitä ihminen tekee: painamaan nappeja sekä noutamaan ja siirtämään tietoa.

Ohjelmistorobotiikka ja sen käyttöönotto on johdon asia

Oikein ja väärin. Monesti ohjelmistorobotin ostamisesta vastaa yrityksen johto, mutta käytännön projektin avustamisesta jokin muu osa yrityksestä. Projektin onnistuneeseen läpivientiin olisikin aina hyvä saada mukaan myös suorittavan tason työntekijöitä, sillä heillä on paras tieto kenttätason ongelmista prosesseissa.

Jos tämä lyhyt artikkeli ei tyrehdyttänyt tiedonjanoa tai jopa herätti sen, ota yhteyttä