Taloushallinnon piilokulut esiin rakennusalalla

Taloushallinnon piilokulut ovat suuri menoerä rakennusalalla

Kirjoittanut Patrick Partti

Julkaistu 20.5.2022

Yhteistyössä: Procountor

Rakennusalan taloushallintoon liittyy omat vaatimuksensa ja se mielletään usein monimutkaiseksi. Eikä ihme: rakennusalan yritysten taloushallintoa tekevän on osattava käänteiseen ALV-velvollisuuteen liittyvä sääntely, normaalia tarkempi kustannuspaikkalaskenta, integroitavat ohjelmistot sekä erilaisiin urakoihin ja projekteihin liittyvät yksityiskohdat.

Kaikki tämä lisää taloushallinnon vaativuutta sekä manuaalisen työn määrää. Tästä seuraa taloushallinnon piilokulujen nousu, mikä tarkoittaa myös vaikeaa ennakointia ja varautumista. Haluamme tuoda selvyyttä taloushallintoon, ja tämän blogin luettuasi ymmärrät paremmin, mitä rakennusalan taloushallintoa suunniteltaessa on huomioitava. Kokosimme tähän blogitekstiin vastauksia yleisimpiin kysymyksiin, jotka liittyvät rakennusalan taloushallintoon. Kysymyksiin löydät vastaukset koko jutun lukemalla tai linkistä klikkaamalla.

Mistä taloushallinnon kustannukset muodostuvat?

Taloushallinnon kokonaiskustannukset voidaan jaotella seuraavasti: kirjanpitäjän kiinteät ja muuttuvat kulut, ohjelmistokulut, oman henkilöstön kulut ja muut kulut. Taloushallinnon piilokuluilla tarkoitetaan niitä kulueriä, jotka eivät ole etukäteen tiedossa ja joihin ei ole osattu varautua. Liika manuaalinen työ aiheuttaa aina piilokuluja taloushallinnossa, koska tehtävä työ on ylimääräistä eikä se sisälly ennakoitavissa oleviin kuluihin. Piilokulujen määrä yllättää, ja piilokulut yleensä tekevät taloushallinnosta kalliimman kuin budjetti antaisi ymmärtää.

Tilannetta voi verrata kilpailutukseen, jossa valitaan näennäisesti halvin toimittaja, mutta tosiasiallisesti ratkaisu tuleekin pitkässä juoksussa kalliiksi. Kyse on siitä, että tällainen ”perusratkaisu” harvoin kattaa niitä kaikkia tarpeita, joita tulee ilmi, ja ylimääräiset kulut syövät kaiken kannattavuuden. Siksi aihepiiri on tärkeä, ja kuluja kannattaa vertailla hieman pidemmältä aikaväliltä.

Kustannuspaikkalaskennan merkitys rakennusalalla

Kustannuspaikkaerittelyllä pyritään siihen, että yrityksen taloushallinnosta saa helposti selville, miten yrityksen kulurakenne toimii. Kustannuspaikkoja voivat olla esimerkiksi työntekijät, projektit, työmaat tai yrityksen toimipisteet.

Kun kustannuspaikkalaskenta on tehty oikein, helpottuu myös reaaliaikaisen datan kerääminen. Siten yrityksen tila on koko ajan tiedossa ja eri projektit pysyvät aikataulussa ja budjetissa.

Puolestaan tilanne, jossa kustannuspaikkoja ei ole määritelty ollenkaan on yritykselle ja taloushallinnolle ikävä. Sen takia esimerkiksi eri hankkeiden kannattavuutta on vaikea arvioida, koska toteutuneet kulut eivät kohdistu oikein.

Kustannuspaikkalaskennassa tärkeintä on huomioida, että prosessit ovat loppuun asti mietittyjä, jotta tiedot tallentuvat suoraan kustannuspaikoittain. Tällöin tietoa ei katoa eikä kohdennuksia tarvitse muistella jälkikäteen.

Reaaliaikaisen ja luotettavan datan rooli on suuri erityisesti rakennusalalla

Reaaliaikaisen ja luotettavan datan rooli

Olemme huomanneet, että yleensä rakennusalalla taloushallinnon tiedot ovat jopa viikkoja myöhässä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että mahdollisiin heittoihin tai ongelmiin voidaan puuttua hyvin jälkijättöisesti. Tämä ei ole optimaalista, mutta onneksi tämä on vältettävissä.

Reaaliaikaisen taloushallinnon avulla yrityksesi taloudellinen tilanne pysyy helposti ajan tasalla. Procountorin avulla laskutus onnistuu kätevästi, ja näin kirjanpitäjälläsi on tarvittavat tositteet saatavilla, jolloin taloushallinnon ohjelmistosi tuottaa raportointikelpoista materiaalia ajoissa.

Aina niin tarpeelliset ohjelmistointegraatiot

Rakennusalalla on tyypillisesti käytössä erilaisia ohjelmistoja esimerkiksi kulunvalvontaan, projektinhallintaan, toiminnanohjaukseen, tarjouslaskentaan, laskurahoitukseen ja niin edelleen. Procountoriin saatavilla olevat integraatiot takaavat sen, että tieto siirtyy aukottomasti ohjelmistojen välillä ja käytettävissäsi on aina ajantasaisin informaatio päätöksenteon tueksi.

Voit liittää Procountoriin esimerkiksi raportointi- ja budjetointityökalun, jonka avulla saat tehokkaat työkalut projektien ja työmaiden kannattavuuden ja tehokkuuden seurantaan.

Ecom on helppokäyttöinen ohjelmisto rakennusalan toiminnanohjaukseen
Ecom – helppokäyttöinen ohjelmisto rakennusalan talouden ja töiden hallintaan

Ecom on suunniteltu erityisesti LVIS-, talotekniikan ja rakennusalan yritysten tarpeisiin. Ymmärrämme yrityksesi arkea ja haasteita. Ecom skaalauutuu yrityksesi erilaisiin tarpeisiin. Ecom Jet on ketterä ja jatkuvasti kehittyvä talotekniikan ja rakennusalan ohjelmisto. Sillä seuraat työmaita ja projekteja, laskutat ja maksat laskuja sekä paljon muuta. Voit käyttää Ecom Jetiä tietokoneella tai älypuhelimella, työmaalla tai toimistolla.

Voit tutustua tarkemmin taloushallintoon rakennusalalla täältä: https://finago.com/toimialaratkaisut/rakennusalan-taloushallinto/

Suomen suurin tilitoimistohaku uudistui!

 

Katso sopivin tilitoimistolistaus yrityksellesi – se vie vain 12 sekuntia!

 

Saattaisit pitää myös näistä…

Tilaa sisältöjämme

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *