Starttiraha – 5 yleisintä kysymystä & ohjeet starttirahan hakuun

Starttiraha ja starttirahan hakuohjeet

Kirjoittanut Patrick Partti

Julkaistu 29.10.2020

Starttirahaa pitää hakea ennen yrityksen perustamista

Yleisin virhe starttirahan hakemisessa on jättää hakemus tekemättä ennen yrityksen perustamista. Starttirahaa ei voi saada, jos olet ehtinyt perustamaan yrityksen ennen starttirahan hakemista ja myönteistä päätöstä. Maltti on siis valttia. 

Tästä artikkelista löydät kaikki mitä sinun tulee tietää uutena yrittäjänä starttirahasta ja sen hakemisesta. 

 

Starttirahan määrä?

Starttirahaa voi saada enintään peruspäivärahan verran eli 33,66€ päivässä ja korkeintaan 5 kalenteripäivänä viikossa. Käytännössä starttiraha on siis 673,20€ kuukaudessa. 

Starttiraha on yrittäjän henkilökohtaista tuloa ja siitä vähennetään verot. Käteen jäävä osuus on siis riippuvainen omasta veroprosentistasi. 

Kenelle starttiraha on tarkoitettu?

Starttirahaa voi saada jos olet aloittamassa päätoimista yritystoimintaa. Sivutoimisena yrittäjänä et siis voi saada starttirahaa. Yritystoiminnalle on oltava lisäksi kannattavuuden perusteet kunnossa – tämä arvioidaan aina tapauskohtaisesti. 

Kuka myöntää starttirahan?

Starttirahan myöntää TE-Palvelut. Starttirahahakemuksen voi tehdä verkossa TE-Palveluiden asiointipalvelussa. 

starttirahan hakeminen verkossa

Starttirahan hakeminen

Starttirahan hakeminen on tehtävä aina ennen yrityksen perustamista. Starttirahaa haetaan verkossa TE-Palveluiden Oma Asiointi -palvelussa

Starttirahahakemusta varten sinulla tulee olla yritykselle liiketoimintasuunniltema. Liiketoimintasuunnilteman tekeminen on järkevää, vaikka et hakisikaan starttirahaa, sillä se käsittää keskeisimmät kysymykset yrityksen kannattavuuden ja toiminnan edellytysten kannalta. Liiketoimintasuunnitelman lisäksi tarvitset yrityksellesi rahoitussuunnitelman. 

Selvitä myös ennen yrityksen perustamista ja starttirahahakemusta:

  • Kuinka kova kilpailu alallasi on paikkakunnallasi.
  • Omat valmiutesi yrittäjäksi – omien heikkouksien tunnistaminen on arvokasta.
  • Onko liikeideallesi tosiasiallista kysyntää. 

Starttirahan maksatus

Starttirahan maksatus

Starttirahapäätöksen jälkeen starttiraha pitää muistaa hakea maksuun kuukausittain. Maksatus hakemus täytyy jättää samassa TE-Palveluiden Oma asiointi -palvelussa viimeistään kaksi kuukautta tukikauden jälkeen. Käytännössä siis esimerkiksi tammikuun starttiraha pitää muistaa hakea maksatukseen viimeistään maaliskuun loppuun mennessä. Käytännössä maksatushakemus kannattaa tehdä mahdollisimman nopeasti tukikauden jälkeen, sillä hakemuksesta maksuun voi kestää jonkin aikaa.

Huomaa, että erilaiset julkiset tuet voivat olla este starttirahan saamiselle tai sen maksatukselle. Tällaisia ovat esimerkiksi

  • Työttömyysetuus (starttirahan tukikauden ajalta)
  • Sairauspäiväraha
  • Työkyvyttömyys- tai kuntoutuseläke
  • Maatalouden luopumistuki
  • Ansionmenetyskorvaukset vakuutuksista
  • Opintotuki ja opintolaina
  • Muut toimeentuloa turvaavat tuet.  
Starttirahan jatkohakemus

Starttirahan jatkohakemus

Starttirahaa myönnetään yleisesti kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan. Starttirahaa on kuitenkin mahdollista saada 12 kuukauden ajan (erityistilanteessa 18 kuukautta, muutos voimassa 31.12.2021 asti).

Starttirahalle on mahdollista saada jatkoa mikäli yritystoiminta ei vielä kuuden kuukauden jälkeen ole saavuttanut riittävää kannattavuutta. Jatkon saaminen on aina harkinnanvaraista ja siitä kannattaa keskustella TE-palveluiden asiantuntijan kanssa.

Jatkohakemusta tehtäessä pyydetään yrityksen kirjanpidosta väliajot. Mikäli tarvitset kirjanpitäjän, voit etsiä sopivia vaihtoehtoja ja lähettää tarjouspyynnöt kätevästi Talouskuution tilitoimistohakukoneen avulla

Pyydä tarjous kirjanpidosta kätevästi Talouskuution tilitoimistohausta: https://www.talouskuutio.fi/.

Saattaisit pitää myös näistä

TaxDome – Tilitoimistoille tehty toiminnanohjaus testissä

TaxDome – Tilitoimistoille tehty toiminnanohjaus testissä

TaxDome on Amerikassa vuonna 2012 alkunsa saanut teknologiayhtiö, jonka toiminnanohjausjärjestelmä sai ensimmäiset kaupalliset versiot nähtiin vuonna 2017. TaxDomen perusajatus on laaja ymmärrys tilitoimistoalan tarpeisiin ja ohjelmisto onkin laajentunut nopeasti...

Miten haen yritysrahoitusta?

Miten haen yritysrahoitusta?

Yritysrahoitus nousee usein yritykselle ajankohtaiseksi, kun pyritään saamaan aikaan kasvua. Toisaalta erilaiset tilanteet, kuten vaikkapa yllättävät investointitarpeet voivat saada aikaan hetkellisen pääomatarpeen. Haastattelimme CrediNordin asiantuntijoita...

Suomen suurin tilitoimistohaku uudistui!

 

Katso sopivin tilitoimistolistaus yrityksellesi – se vie vain 12 sekuntia!

 

Saattaisit pitää myös näistä…

Tilaa sisältöjämme

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *