Kustannustuki

Kirjoittanut Patrick Partti

Julkaistu 9.6.2020

Kustannustuki

Hallitus on hyväksynyt lakimuutokseen, jonka avulla eri alojen yhtiöt voivat hakea kustannustukea 7.7.-31.8.2020. Tukea haetaan valtiokonttorin sivuilta sähköisesti. 

Business Finlandin ja ELY-keskusten koronatukien käsittely on päättynyt 8.6.2020. Näiden tilalle on tullut yleinen kustannustuki, joka ei vaadi yritykseltä suunnitelmallista kehitystoimintaa kuten aiemmin jaetut tuet. 

Tässä artikkelissa löydät kootusti ohjeet miten ja mistä voit hakea yrityksellesi kustannustukea Valtionkonttorilta. Tilaa ohjeistus sähköpostiisi tästä. Saat meiltä myös maksullista apua halutessasi. 

Mikä kustannustuki?

Korona-tukia ovat myöntäneet ELY-keskus, Business Finland. Molemmat tahot toimivat hyvin vastaavalla tavalla: Tukea hakeneen yhtiön oli annettava luotettava suunnitelma liiketoiminnan kehittämiseen, jonka avulla yhtiö selviää koronatilanteesta. Järjestelmää moitittiin, sen kankeudesta – useilla aloilla kehitystoimintaa on hyvin haastavaa harjoittaa niin, että liiketoiminta saataisiin takaisin jaloilleen.

Uusi kustannustuki ei vaadi vastaavaa kehitystoimintaa. Sen tarkoitus on tarjota suoraa tukea yhtiöiden juokseviin kustannuksiin kuten vuokriin ja henkilöstökuluihin kahden kuukauden ajalta. Tuen suuruus on vähintään 2000€, enintään 500 000€. 

Uutta kustannustukea voivat hakea eri alojen yhtiöt. Rajaavia kriteereitä ovat:

  • Toimialan liikevaihto on pudonnut vähintään 10% ja oman yhtiön liikevaihto 30% vertailuajankohtaan nähden. Vertailuajankohdalla tarkoitetaan edellisen vuoden lukuja. Verohallinto katsoo annettujen ALV -ilmoitusten perusteella onko toimiala oikeutettu tukeen. Tarkista oma toimialasi tukikelpoisuus tästä.
  • Erityisen painavasta ja koronasta johtuvasta syystä yritys voi olla oikeutettu saamaan kustannustukea, vaikka lähtökohtaisesti ehdot eivät täyttyisi. Tällöin yrityksen on osoitettava, että sen merkittävät taloudelliset vaikeudet johtuvat vallitsevasta koronatilanteesta.

Olen saanut jo muita tukia koronaan – voinko saada myös suoraa kustannustukea?

Kyllä, mutta jo saadut tuet vaikuttavat kustannustuen määrään seuraavasti:

  • Jos olet saanut yksinyrittäjäntukea tai ravintola-alan tukea se vähennetään täysimääräisesti kustannustuesta. Toisin sanoen, jos olet saanut 2.000€ yksinyrittäjätukea ja sinulle myönnetään 10.000€ kustannustukea, saat vain 8.000€. 
  • Business Finlandin ja ELY-keskuksen myöntämät koronatuet otetaan huomioon 70 prosenttisesti. Jos esimerkiksi yhtiölle myönnetään 20.000€ kustannustukea ja yhtiö on aiemmin saanut Business Finlandin tai ELY:n koronatukea 10.000€, yhtiölle tilitettäisiin 13.000€ (20.000€-(10.000€*70%)=13.000€).

Mistä tukea voi hakea?

Tukien haku on alkanut tiistaina 7.7.2020. Tukea haetaan Valtionkonttorilta. Tämän odotetaan nopeuttavan hakuprosessia ja virtaviivaistavan maksatusta. Tukea pääsee hakemaan tästä.

Mitä tietoja tukihakemuksessa kysytään?

Kustannustuen tukihakemuksessa kysytään yhtiön perustietojen lisäksi:

  1. Kustannukset 1.4.-31.5.2020 kululajeittain ja kuukausittain. Hakemuksessa voidaan valita, että vertailukautena halutaan käyttää vain huhtikuuta tai huhti-toukokuuta. Tiedot löydät yrityksesi tuloslaskelmalta.
  2. Onko yritys ollut vaikeuksissa ennen koronaa? Löydät säännöstön määritelmineen tästä.

Mitä liitteitä hakemukseen kannattaa laittaa?

Hakemukseen ei tarvita liitteitä. Valtiokonttori tiedustelee liitteitä erikseen, mikäli niitä tarvitaan.  

Mitä muuta pitää huomioida?

  1. Varmista, että yrityksesi tilinumero on oikein ilmoitettu OmaVerossa. Tuki maksetaan OmaVerossa ilmoitetulle tilille.
  2. Varmista, että yrityksesi Suomi.fi -tunnukset toimivat. 
  3. Jos et tee itse hakemusta, valtuuta hakemuksen tekijä Suomi.fi -palvelussa “yritysrahoituksen hakeminen” -valtuudella.

Alla video tilinumeron tarkistamisesta ja muuttamisesta OmaVerossa.

Hakuohjeet kustannustuelle

Apua korona kriisissä yrittäjille

Lue myös

Taloushallinnon piilokulut esiin rakennusalalla

Taloushallinnon piilokulut esiin rakennusalalla

Yhteistyössä: Procountor Rakennusalan taloushallintoon liittyy omat vaatimuksensa ja se mielletään usein monimutkaiseksi. Eikä ihme: rakennusalan yritysten taloushallintoa tekevän on osattava käänteiseen ALV-velvollisuuteen liittyvä sääntely, normaalia tarkempi...

TaxDome – Tilitoimistoille tehty toiminnanohjaus testissä

TaxDome – Tilitoimistoille tehty toiminnanohjaus testissä

TaxDome on Amerikassa vuonna 2012 alkunsa saanut teknologiayhtiö, jonka toiminnanohjausjärjestelmä sai ensimmäiset kaupalliset versiot nähtiin vuonna 2017. TaxDomen perusajatus on laaja ymmärrys tilitoimistoalan tarpeisiin ja ohjelmisto onkin laajentunut nopeasti...

Suomen suurin tilitoimistohaku uudistui!

 

Katso sopivin tilitoimistolistaus yrityksellesi – se vie vain 12 sekuntia!

 

Saattaisit pitää myös näistä…

Tilaa sisältöjämme

0 Comments